zondag 10 juni 2012

~ De Zondagssteek ~ Uitleg en Uitslag - The Name and the Game


 Welkom!
~~~~~
Welcome!



 Op deze zondag,
de eerste blogverjaardag van  ~ De Zondagssteek ~
wil ik mijn rebbel beginnen
 met wat nadere uitleg over de naamgeving van mijn blog.

Waar komt de naam  ~ De Zondagssteek ~  vandaan?

Mijn moeder heeft voor haar grote gezin met acht kinderen altijd alles zelf genaaid.
Op doordeweekse avonden zat zij tot in de nacht achter de naaimachine,
omdat je in die tijd, ik spreek over de vorige eeuw, op zondag maar beter geen steek kon doen,
want zoals het gezegde luidt:
'Een zondagssteek houdt geen week'.
Als zij tòch eens op zondag haar Pfaff uit het naaimachinemeubel omhoog hees
en 'even wat steekjes ging doen', kon ze zo heerlijk met een fijn lachje zeggen:
"Als een zondagssteek geen week zou houden, zouden wij nu alle tien nakend rondlopen".
En dat was dus niet het geval!

Mijn moeder stierf op 20 juni 1983, nog maar 57 jaar oud ( zo oud als ik nu zelf ben);
haar zes dochters en twee zonen hebben allemaal haar creativiteit geërfd.
Een zegen, mag ik wel zeggen.
Toen ik dan vorig jaar op 10 juni begon met bloggen, had ik de naam allang in mijn hoofd en hart zitten

~ De Zondagssteek ~
(Vergeet vooral de ~ jes niet  ~ voor en achter ~  de naam; zij geven dat speelse, ondeugende accent aan het geheel)


Zo eer ik mijn moeder, in liefde- en humorvolle herinnering.

Daarom die naam.
 ~~~~~

Today's a special day: 1Year  ~ De Zondagssteek ~ 
I'd like to start today's post with an explanation on the blog's name.
 
Why this name?
 There's a Dutch saying: "Een zondagssteek houdt geen week",
which literally translated means: "A Sunday's stitch won't last a week".
Or you can say: "Giving your stitching a Sunday's start, within a week it will fall apart".

My mother, who raised her eight children sewing almost every single garment 
for the whole family herself, which often, on weekdays, kept her busy till far by midnight, 
because Sunday sewing was 'not done' really, in those days.
 But, she said when she did 'some stitches' (as she called it) on Sunday: 
"If Sunday's stitches won't last a week, well, we'd be almost naked now, all the ten of us".
And we were not!
:>)

 My mother died in 1983 at the young age of 57 (my age right now);
her six daughters (two sons as well) inherited her creativity, which is a blessing, I think.
 When I started blogging about my ( Sunday ) stitching the name was already on my mind and in my heart:
 ~ De Zondagssteek ~
( never forget the ~'s, they give the name that jolly touch )

Honouring my so beloved Mum.

That's why.

*******



 Bij mijn profielfoto wil ik dit graag vertellen:
Dit is de foto, die mijn vader in Gorinchem, in 1962 maakte, toen Mevrouwtje Zondagssteek zeven jaar oud was en op een zondag, kort na haar Eerste Heilige Communie, ín haar communiejurk, haar eerste zondagssteekjes maakte.

Ik breide een poppendasje van uitgehaalde wol uit een trui van mijn oudste broer.
Ik koester die foto.
Op de eerste plaats, omdat mijn vader hem genomen, maar ook zelf ontwikkeld en afgedrukt heeft
en in augustus is het alweer vijftien jaar geleden, dat hij overleed.
Als ik naar deze foto kijk, weet ik weer precies hoe ik mij voelde, toen ik probeerde te breien, op een zondag, gekleed in de door mijn moeder ( vast en zeker ook deels op zondag) gemaakte communiejurk.
~~~~~
About my profile picture:
 the one my Dad took in Gorinchem in 1962, when the little Mrs. Zondagssteek was seven years old, wearing her  First Communion dress and it was on a Sunday shortly after her First Communion
 that she was making her first zondagssteekjes / Sunday's stitches, knitting a doll's scarf from undone yarn.
I love that picture, because my father took and developed it himself.
My father died in August 1997.
 When I look at it I can remember very clearly how I felt in that Mum-made dress, trying to knit!

******* 


Uitslag Give Away
~~~~~
Result of the Give Away
 

49 Namen / Names

Op 49 kaartjes in een krans

~~~~
Into a wreath on 49 cards

De winnende krul geprikt.
Wie is de gelukkige?

~~~~~
The winning curled ribbon pinned.
Who's the lucky one?


Nummer 10, hoe is het mogelijk?!
~~~~~
Number 10, what a coincidence!


Hartelijk gefeliciteerd Ann!
Als je mij je adres wilt mailen, gaat het pakketje zodra ik het heb op de post naar Australië.

~~~~~
Congratulations Ann!
Please send me your snail mail address at musselkanaal55[at]knid[dot]nl
and your prize will come flying to Australia as soon as possible!
 
*******


 Een gezellige zondag gewenst en graag tot ziens!
Groetjes!
~~~~~
Wishing you all a wonderful Sunday and hope to see you soon!
Cheers!

*******
 

19 opmerkingen:

  1. Wat een mooi verhaal! En Ann, gefeliciteerd met je prijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thank you so much for your lovely comments .. I hope you are keeping well ... sending very best wishes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. The most beautifully written post about your beloved parents. I enjoyed reading the explanation of your blog name. You have a very precious photo taken by your Dad. Thank you Jeanneke, I feel honoured to win this wonderful give-away.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooi verhaal! En ja volgens mij zouden er veel mensen in een blootje gelopen hebben als die zondagsteekjes niet gehouden hadden. Toch wel een fijne tijd hoor toen er nog een beetje echt zondag gehouden werd. Soms mis ik het wel eens een beetje.
    groetjes van ons allemaal

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gefeliciteerd met je 1 jarige blogbestaan. Mooi je verhaal te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is een mooie dierbare herinnering.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Genoten van het byzondere PRACHTIGE verhaal over de ZONDAGSTEEK!!! wat een geweldige herinneringen. Op naar het tweede blogjaar..... groet van Diny

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi verhaal, het doet me ook aan mijn kinderjaren denken... Wat niet netjes genaaid is noemen wij ook "gedaan met de zondagssteek".

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je hebt een prachtige naam gekozen en de reden daarvoor is erg speciaal.
    Toch jeugdnostalgie-Eert uw vader en uw moeder....hoe kan het mooier met deze naam van je blog?!
    Leuk,dat iemand uit het buitenland gewonnen heeft.
    fijne zondag nog.
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  10. I enjoyed reading your story.
    Happy sunday tom you too!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Van harte gefeliciteerd met je eerste blogjaar, je hebt het spannend gemaakt met give-aways en met die rare veiligheidsspeld die op zo'n nare wijze roet in het creatieve eten gooide. Vervolgens je onderzoekingen hoe wat je nog kon en de oplossingen die je erbij bedacht.
    Natuurlijk hoop ik nog steeds voor je dat iemand je de oplossing aan zal reiken.
    Onderhand heb je je zelf met de aanschaf van een mooie machine uit het dal geholpen en nu ben je weer op volle toeren bezig.
    Het verhaal van je ouders, de uitleg van de naam van je blog en de foto kende ik al, maar wat een dierbare herinnering en wat heerlijk om je ouders zo te eren.
    Ik hoop dat je na dit eerste jaar nog vele logjes zult plaatsen.
    Groetjes, Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gefeliciteerd met je 1 jarig bestaan van jouw blog! gr. Carin

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Gefeliciteerd Ann, en jij met je 1 jarige blog..
    en gewoon lekker door gaan met (zondags)steekjes te maken.Fijne avond

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuk jouw verhaal en de herinneringen, ook mijn moeder maakte onze kleding en naaide heel wat af, maar ik kan mijn geen steekjes op zondag herinneren! Maar late avonden en soms zelfs nachtwerk was blijkbaar heel gewoon en op haar Singer trapnaaimachine werden heel wat steekjes gezet!
    Ann gefeliciteerd met de gewonnen give-away! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtig verhaal. Hier kan ik echt helemaal van genieten. Super.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. What a delightful post. Thank you ever so much for sharing this little story. Your Mother sounds like an amazing lady. Your Father an astute photographer. Your blog is refreshing and inspiring, thank you.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Van harte gefeliciteerd met de 1e verjaardag van je blog! Wat is er toch veel gebeurd wat je met anderen kon delen. En ook ik heb genoten van de herinneringen die je ophaalt aan je ouders. Ook ik zie m'n moeder nog zo achter haar naaimachinetafel zitten...
    Lieve groet, Marjo B-W
    mbwquilts.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Gefeliciteerd met je blogverjaardag. Bij ons thuis werd echt geen steekje gedaan hoor op zondag, ook geen steekje gebreid want inderdaad. Nog zo eentje: ledigheid is des duivels oorkussen. Daar heb ik nog steeds een tik van geloof ik.....

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Jeanneke, ik heb de leuke lapjes(via de charmclub) ontvangen. Hartstikke bedankt, ben er echt blij mee. Ben nl bezig met de SBS in het blauw dus komen ze goed van pas! En by the way jouw is bij mij bekend en kijk er regelmatig op (lees hem graag). Fijne dag verder, groetjes Maureen
    (mdmsmit@hotmail.com)

    BeantwoordenVerwijderen