zaterdag 26 oktober 2013

W is van... ~ W is from...

...Welkom!
~~~~~
...Welcome!




...En van Water, Weer en Wind, 
 net als van Weg- en Waterbouw, 
waarin mijn vader Werkte
voor vrouw en 8 x kind.

Wat Pa Piet ons al vroeg leerde
van sterren en planeten,
ben ik na meer dan vijftig jaar 
nog altijd niet vergeten.

Hij wees ons op de letter W
die je aan de hemel vindt,
in sterren de letter uitgedrukt
waarmee onze naam begint.

Die W is met het blote oog
het hele jaar waarneembaar;
 te vinden aan de hemelboog
onder de naam Cassiopeia.


*



Geboren op de tweede dag
van de tiende maand betekent,
dat mijn vader tot het sterrenbeeld de Weegschaal werd gerekend.


*



Nu laat ik alle rijmelarijen voor wat ze zijn en ga ik de laatste stappen en steekjes
 in mijn "Polaris" quilt uit de doeken doen.

Omdat Cassiopeia voor ons op het noordelijk halfrond het hele jaar waarneembaar is,
heb ik die W twaalf keer in de border gequilt.

Voor ik dat kon doen, heb ik eerst zelf een sjabloon gemaakt door de weergave van de bovenste foto op schaal op paternoplaat over te nemen en te perforeren, waarna ik heel gemakkelijk het patroon met een verdwijnstift op een testlapje en later de borders over kon nemen.

~~~~~

Since Cassiopeia is visible all year round in the northern hemisphere, where we live, 
I quilted its design as shown on the first picture above twelve times in the border.

But, first I had to make a template.
I used a sheet of plastic, drew the W and perforated it, making it easy to transfer it to the quilt's borders using a water erasable marker.







*



Hetzelfde deed ik met het teken van de Weegschaal, waarna ik beide motieven met van zilverkleurig tot gloedvol glanzend goud verlopend garen ( op de foto's helaas niet te zien ) in de borders en op de vier hoeken quiltte.








I did the same in the Libra / Scale transferring process.
 Cassiopeia and Libra were quilted with a shiny, flowing from silver to golden thread, unfortunately not showing very well on the pictures.

*



In de kelder van Huize Zondagssteek werden al jaren latjes, stokjes en roetjes bewaard en wat was het mooi, dat ik daar een passend, ook nog verstelbaar, roetje tussen vond, waaraan ik de quilt na het wassen degelijk vastgebonden aan de lijn, buiten, klapperend in de stormachtige wind, kon drogen.



After some gentle soaking it was hung out on the line, where it took just a couple of hours to dry in the stormwind we had today.

*



Er moest ook nog een label komen.
Een echte Siggy, wat tenslotte een heus 'Signature Block' is en dus wel heel goed van toepassing in dit geval.


Making a label was the next step.
I made a Siggy, which originally means 'Signature Block'.
Rather appropriate in this case, I thought.

*





Ik vind het geheel mooi.
Af ook.
~~~~~
I am very content and happy with it.

*



Quilten is mijn lust en mijn leven, ben er tegenwoordig dagelijks mee bezig, probeer iedere keer weer een steekje meer, beter, of een tandje hoger, maar dat ik nu letterlijk en figuurlijk de sterren van de hemel zou kunnen quilten, had ik echt niet voor mogelijk gehouden.
En hem ook nog zo snel zou afmaken...
Je kunt bijna wel spreken van lanceerbasis Zondagssteek :>)
~~~~~

Although quilting is an each and every day pleasure to me, putting more effort in the designing and the stitching, I could not even have dreamt that I would be able to make this 'heavenly' quilt in this very period of my life.
And finishing it so quickly... 
Well, this place almost deserves the name De Zondagssteek launching-gear, don't you think?

***



Het wordt tijd voor een bakkie.
Kan ik mooi ondertussen het label achterop de quilt naaien.

Een gezellig en goed weekend gewenst en graag tot ziens!

~~~~~

Now I am going to make myself a large and lovely coffee and get the label sewn to the back of the quilt.

Wishing you all a wonderful weekend and hope to see you soon!


Jeanneke

*

21 opmerkingen:

  1. Applaus! Voor je werk, je creatieve denkwerk en uitvoering, het doorzettingsvermogen waarmee je te werk gaat, echt super! Mijn complimenten voor je Polaris, ik zal hem met extra aandacht bewonderen op de tentoonstelling.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. You are so creative! What a beautiful quilt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat suuuuuuuuuper mooi en zo snel klaar.
    Je mag trots zijn op je polaris. Ik hoop dat hij een mooie plek krijgt op de tentoonstelling.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. I knew it was going to be wonderful ... and it is! Well done my friend.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig Jeanneke, echt een erfstuk, in meerdere betekenissen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk zo'n quilt met een verhaal. Die blijft voor altijd in de familie.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. I love the design of this quilt............well done............

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hij is prachtig! Je gaat ook als een speer....zo snel.
    Groetjes Jellie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hij is natuurlijk prachtig. Maar nog mooier vind ik dat je er zoveel eigens in hebt verwerkt. Petje af voor je creativiteit.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. what a great idea! the finished quilt is a beautiful tribute.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtig resultaat en het verhaal blijft zo mooi, zet je het gedicht ook achterop de quilt?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een prachtresultaat. geweldig idee ook om de sterren hemel als patroon te gebruiken
    Wat ook een leuk label.
    Fijne avond Frederika

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Sentimentality makes quilts even more special. Your POLARIS is a beauty. Congratulations.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hij is prachtig geworden Jeanneke! Je mag er zeer terecht heel trots op zijn!
    Lieve groet, Marjo B-W

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Beautiful!! Congratultions on a wonderful finish!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtig.
    Ik kende de term Siggy nog niet, nog zoveel te leren!

    BeantwoordenVerwijderen