woensdag 3 januari 2018

Een nieuw jaar - nieuw licht - nieuw in- en uitzicht


Gisteren leende ik mijn eerste boek in het nieuwe jaar uit de bibliotheek.


***


Als moeder van een inmiddels volwassen, hoogbegaafd kind met
 lang niet herkende en daardoor laat gediagnosticeerde Asperger,
vond ik in dit boekje van Egbert Boerma aangrijpend veel herkenning;
 zij het met dit verschil, dat ik wel jaren geleden met mijn kind in onze eigen regio op zoek ben gegaan naar adequate hulp, begrip en begeleiding, maar dat die hulp niet eerder gevonden en dus geboden kon worden, dan na een dramatische gebeurtenis in het persoonlijk, al volwassen, leven van mijn kind.

Mijn kind zat dieper dan diep, had niets meer dan het vege lijf en kon alleen nog 
vooruit en omhoog. 

Maar niet alleen. 

Door die dramatische wending in en de gevolgen daarvan voor het ( persoonlijk ) leven 
van mijn kind werd nu wel de juiste hulp, zorg en behandeling bepaald, gevonden en geboden.

Buiten de eigen regio.

Intensief, intern, ingrijpend.

***

Na ruim twee jaren van intensieve, interne, ingrijpende hulp, zorg en behandeling
heeft mijn kind nu opnieuw kunnen beginnen aan een eigen leven 
in eigen, zelfstandige woonruimte, met voortgezette begeleiding.

Wat dit voor mij als moeder betekent, kan ik hier moeilijk onder woorden brengen. 

***

 Egbert Boerma heeft mij met 'Tantaluskwelling' diep geraakt en nieuw
in- en uitzicht gegeven op de weg, die mijn kind mag, zal, gaan, 
al zal mijn kind dat wat mij betreft, zolang ik hier rondloop, nooit alleen hoeven doen.

Daarvoor hoop ik voldoende licht, helderheid, kracht en inzicht te ontvangen, 
om naast mijn kind te kunnen blijven staan en gaan.

Ook weer in 2018.

***

Hier heb ik nu over één van mijn kinderen geschreven, maar het moge duidelijk zijn, 
dat ik die hoop, of noem het wens, voor elk van mijn vier kinderen koester.


***


Dank voor het lezen van wat ik vandaag heb kunnen (durven) delen.

Nadat ik vanmorgen in dagblad Trouw las over Stynke Castelein, die de eerste hoogleraar
psychisch herstel is van Nederland, had ik sterk de behoefte mijn verhaal hier nu, beknopt, te doen.

Een goede avond gewenst
en
graag tot ziens!


Jeanneke

*


12 opmerkingen:

  1. Bedankt voor de tip, dat wordt mijn volgende boek dan...
    Ik ben nu 'waarom ik soms op en neer spring' aan het lezen van Naoki Higashida.
    Een duidelijke kijk hoe een autistische jongen DE prikkels beschrijft die hij moet verwerken. Voor mij,partner van een man met autisme, moeder van 4 autistische kinderen en schoondochter met autisme toch weer een hoop nieuws.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor je persoonlijke verhaal. Ik ga het boek zeker lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een bijzonder verhaal... Ik wens jou kind toe dat het een weg vindt in het leven. En dat er mensen om dit kind heen zullen staan om het te ondersteunen als onze wereld soms zo moeilijk vatbaar is...

    Voor jou een dikke knuf voor nu maar ook voor al die momenten dat het moeilijk was...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank voor je openhartigheid. Ik wens je toe dat je nog lang je kind kunt steunen en hij/zij door hulp en ondersteuning toch nog een fijn leven heeft. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. A parent is always connected to the child no matter what the situation. We are fortunate that dysfunction of this type is now being recognized and diagnosed earlier so that treatment can be an ongoing process. I know your heart is full of hope and promise for this young man. His progress is wonderful. Take care of your heart as well. (((hugs)))

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dankjewel voor het delen Jeanneke. Wat dapper. Wat fijn dat je hem kunt steunen. Wens je toe dat je dat nog heel lang kan doen. Liefs.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. This is beautifully written, and very personal. The love for our children never wavers.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat prachtig geschreven en heel veel respect dat je het hebt durven delen.
    Fijne zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi geschreven. Ja het is van groot belang om op je strepen te staan. Zelf aankloppen bij instanties e.d.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb recent je blog ontdekt, ik denk via die van Ilona. Ik vind hem leuk en inspirerend. Ik heb me bij Ilona aangemeld voor de 1000 mijl, is het dan ok dat ik ook op jouw lijstje kom?

    Het boek dat je hierboven laat zien, wil ik graag lezen. Ik geef les en alle invalshoeken rond Asperger en andere vormen van ASS zijn welkome informatie.

    Ik wens je alvast voor 2018 een heel fijn jaar toe.

    Marie-Paule

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Marie-Paule, je bent welkom op mijn wandellijst. Voor verder contact is het prettig en handiger als we dat via e-mail doen.
      Mijn e-mailadres staat ook in mijn profiel, maar ik geef het hierbij nog maar eens: musselkanaal55@kpnmail.nl
      Ik hoor (lees: lees) graag van je.
      Groetjes en jij ook alsnog een goed lopend 2018 gewenst!

      Jeanneke.

      Verwijderen
  11. Dag Jeanneke,
    Wat heb je dit persoonlijke verhaal mooi weten neerschrijven. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die in de boekentip en in het verhaal herkenning en steun vinden. Wat fijn dat je ook dit jaar weer vele kilometers zal wandelen. Ik ben ook gestart op 1 januari. Mezelf kennende heb ik als doel 500 km wandelen op 1 jaar vooropgesteld. We zullen zien waar we stranden!!
    Groetjes, Liliane

    BeantwoordenVerwijderen